Marianne Udnæs og Marte Gundersen stiller sammen ut på Fotografiens Hus med hvert sitt prosjekt. Med prosjektene Ekko og Kjære Anna tar begge fotografer utgangspunkt i bearbeidelse av vanskelige prosesser.
Om Ekko, skriver Marianne Udnæs:
«Prosjektet handler om menneskelig motstandskraft. Det gjenspeiler opplevelsen av å miste balansen i møte med en krise, og navigeringen gjennom mørke for å finne tilbake fotfestet. Arbeidene beveger seg i skjæringspunktet mellom det konkrete og abstrakte, noe som kan gi en mulighet til visuelt å uttrykke kontrastene mellom det kjente og ukjente, lys og mørke, når livet tar en vending. Prosjektet vokste ut fra en personlig opplevelse og ble et prosjekt i sanntid – en form for ekko fra denne tiden.»
Udnæs stiller ut arbeider med ulike former for fotografi, både fotografier på papir og utsnitt av analoge røntgenbilder som deler av vegginstallasjoner. Motivene i fotografiene har sitt utgangspunkt i detaljer i de ulike materialene i prosjektet og i spor som har oppstått etter egen arbeidsprosess. I de tredimensjonale arbeidene er små firkanter av de analoge røntgenbildene skåret ut, montert på støpte gipsplater og satt sammen i større komposisjoner. Via lys reflekteres de transparente utsnittene over på bakgrunnen, og det oppstår et visuelt ekko som endres i takt med omgivelsenes lys og skygge.
Kjære Anna av Marte Gundersen er en fortelling om det å finne ut at man har et dødelig kreftgen:
«Med utstillingen viser jeg den sårbare hverdagen til et ungt menneske som rammes av sykdom. Den personen er meg selv. Året jeg fylte 20 år lærte jeg mye om meg selv. Både at jeg forelsker meg i jenter, men også at jeg har et dødelig kreftgen. Å få beskjed om at man har et kreftgen påvirker ikke bare deg selv, men også de som står deg nærmest».
Gundersen jobber mellom det fotodokumentariske og kunstfotografiske. Med Kjære Anna belyser hun hvordan de siste årene har vært for seg selv og kjæresten, Anna. Hverdagsscener med sterke farger og direkte lys formidler sinnsstemninger, og snapshots av trær og blomster forteller om årstider som kommer og går. De dagbokaktige motivene viser hvordan kjæresteparet sammen har håndtert en vanskelig prosess og kommet hverandre enda nærmere.