MaskiniTaal” er et pågående montasje-prosjekt hvor arbeidet har oppstått fra flere fotografiske og selvbiografiske kilder, blant annet en lokalavis tilsendt fra Punjab til Trondheim, fotografens eget fotografiske arkiv og gjennom nye skildringer med lys fra dagens tidsånd. En reise uten å komme helt frem.
MaskiniTaal er satt sammen av to ord; Maskin + Taal. Taal betyr rytme, i indisk klassisk musikk. Gjennom Maskinitaal-verkene forsøker Dev Dhunsi å si noe om sin egen bakgrunn og oppvekst i det multikulturelle samfunnet i Norge.
– Det hele startet med den lengste togturen jeg har vært på, min far og hans stadig tilsendte lokalavis fra India. Printsaken har alltid ligget rundt om i hjemmet vårt i Norge, som en kilde som har fanget oppmerksomheten min. Barndomshjemmet hvor denne fascinasjonen oppsto, ligger i et rekkehus-landskap. Inne hos oss mistet avisen sin kontroll da motiver og innhold ble klippet ut og bearbeidet, og gjennom et forsøk på å bevege fotografiet metafysisk samtidig med en egen fotograferende og dokumenterende praksis, sier Dev Dhunsi.
Da verden gikk i dvale og rastløsheten økte, vokste tanken om å reise uten å gjøre det fysisk, fram.
– Jeg sendte mine fotografier til en person i New York. Hun iscenesatte bildene i denne bysettingen og et snev av en politisk og antropologisk tidsånd kom frem. Min venn i Oslo, som jeg fotograferte sovende naken i sofaen, ble holdt opp av en supermann på Manhattan i New York City. På samme måte som avisen mistet kontroll over sitt uttrykk i en stue i Trondheim, ville jeg miste kontrollen over mine bilder, og se hva det førte til. Denne leken åpnet opp for lysten til å reise tilbake til mine røtter i India, gjennom eget fotografisk arkiv, og gjennom et gjenmøte med avisen.
Arbeidsprosessen til prosjektet er organisk, fra pennen i notatblokken til større formater. I noen verk dannes laserfreste motiver i både bomullspapir og på finérplater. I andre blir liv skapt gjennom silketrykk på tekstiler og fremkalling på papir.
Prosjektet skal også utgis i bokform etter utstillingsperioden.