Jonas Carlsen // Katja Høst

18.09. – 19.10. 2025 // Jonas Carlsen og Katja Høst – Vital materie

Katja Høst

Gjennom fotografi, installasjon og collage rettes blikket mot steder der råstoffer utvinnes, masser flyttes, og natur og kultur griper inn i hverandre. Sporene etter disse prosessene avdekker landskap i forandring, flyktige og midlertidige. Arbeidene synliggjør materiens egen tilstedeværelse, ikke bare som bakgrunn, men som en form for aktør i bildet.

Detaljer, teksturer og former bærer spor av både naturlige og menneskeskapte krefter. Fotografiet fanger det flyktige samspillet mellom det levende og det tilsynelatende døde, i en stadig pågående prosess av forandring og motstand.

Collage: Katja Høst (fotografier Katja Høst og Finn Stokker)

Katja Høst
Boken Omrørt, et bestillingsverk til LANDART Gjerdrum, danner bakteppet for Høst sine verk i utstillingen. Boken skulle ta utgangspunkt i Gjerdrums landskap og historie – preget av en lang tradisjon for justering av landskapet, noe som har endret topografien i området betraktelig. Først med utnyttelse av stadig større arealer til landbruk, og deretter utbygging av til dels omfattende boligfelt knyttet til kommunens vekst, noe deler av landskapet svarte på i 2020 med en kollaps i form av et leirskred.

I skredgropen og gjenopprettingen av denne fant Høst en fortettet fortelling om relasjonen mellom mennesker og natur i Gjerdrums historie. Høst har dokumentert skredområdet under reetablering, og zoomer inn på jordsmonnet, spor fra menneskelige inngrep, samt ravineskogen: et lite skogfelt som fulgte med skredet flere hundre meter, og nå har etablert seg på ny grunn. Kommunen har valgt å beholde ravineskogen, men dette har vært kontroversielt. Noen opplever den som en smertefull påminnelse, mens andre tenker på den som et viktig minne.

Løsrevet fra boken tematiserer verkene i utstillingen den svært krevende og sårbare balansen mellom mennesker og natur i gjensidig påvirkning og tilpasning i mer generell forstand. Fotografier av trær fra Ravineskogen monteres hengende fra taket på tynt rispapir, som en liten skog. Det tynne papiret påvirkes av lufttrykket fra betrakterens bevegelser og understreker både skogen/naturens sårbarhet og vår egen kraft i møte med den.

En serie collager berører også fotografiets rolle som et verktøy for politiske mål og agendaer knyttet til et gitt landskap. I løpet av 50 og 60 årene var fotografering – fra fly – et viktig verktøy i landbruksrevolusjonen initiert av Arbeiderpartiet. Å kombinere disse historiske og politisk ladede fotografiene med kunstnerens egne fotografier, der hun kommer veldig nær jord, røtter og grus, inviterer til en nærmere utforskning av vårt forhold til landskapet vi lever i og hvordan vi samhandler med det. Andre collager kombinerer flere historiske fotografier (fotograf: Finn Stokker) eller blander perspektiver og materialiteter for å utfordre vår orientering i fotografiet så vel som i landskapet. Verkene kan leses som en refleksjon av den dislokasjonen mennesker påfører dyreliv og planter i landskapet, samt hvordan landskapet i Gjerdrum har “svart” med å skape sin egen dislokasjon for menneskene når det under skredet gjenåpnet en gammel blå-grønn linje (vann og vegetasjon). En blå-grønn linje som kommunen i gjenopprettingen har valgt å beholde.

Katja Høst

Katja Høst (f. 1972) er utdannet ved Institutt for fotografi, Kunsthøyskolen i Bergen. Selv om Høst sine arbeider inkluderer inngrep i landskap med beplantning/skulpturer og relasjonell estetikk (i samarbeid med Liva Mork) er den kamerabaserte kunsten allikevel fremtredende i hennes produksjon. Sosiale strukturer og praksiser samt kollektive minner og identitet, er tilbakevendende temaer i hennes arbeider. Ved å bearbeide og destillere det familiære stiller hun åpne spørsmål om hvordan vi definerer oss selv og styrer våre liv, både som individer eller som et fellesskap.

Høst har stilt ut en rekke steder i Norge (Kunstnernes Hus, Fotogalleriet, Preus museum, Bergen Kunsthall, UKS m.m.) og internasjonalt (St. Petersburg, Toronto, Montréal, New York, Stockholm, København m.m.). Hun har deltatt på osloBIENNALEN, Momentum og UKS Biennalen og har levert utsmykkinger til bl.a. Litteraturhuset og Idrettshøyskolen i Oslo.

Fire fotobøker er tidligere utgitt i kunstnerskapet. I den siste, Månesyk, debuterte Høst som skjønnlitterær forfatter, og boken ble nominert til Årets vakreste illustrerte bøker.

Jonas Carlsen

Jonas Carlsen

I Circuit undersøker jeg det komplekse forholdet mellom natur, teknologi og menneskelig inngripen, og hvordan dette utspiller seg i landskapene vi former gjennom industri og utvinning. Vi frakter råmaterialer på et nivå verden knapt har sett maken til, og i dette systemet glir naturens ressurser inn i en ustoppelig syklus av transformasjon, forflytning og omforming. Det som en gang var et landskap erodert av uttak, fremstår nå som en arena der materialene blir prosessert og omarbeidet, og danner nye, midlertidige og flyktige landskap.

I bildene prøver jeg ikke nødvendigvis forklare, men snarere forstyrre opplevelsen av det tilsynelatende velkjente. I arbeidet betrakter jeg landskap der materie er satt i bevegelse, masser som er flyttet, brutt opp, samlet, etterlatt. Fotografiene blir en slags studie av ny natur, den nye materien, satt i bevegelse som etterlot seg spor. Naturen synes å iaktta, stillferdig, tålmodig, som om den registrerer og bærer videre sporene av våre inngrep.

Masser og former, linjer og strukturer, lar seg ikke alltid plassere. En åtte tonn tung knusekule hviler i grusen og kan et øyeblikk ligne en globus. Et slags bilde på vår egen verden, underveis i sin egen nedbrytning. Skygger strekker seg ut over stein og jord, og forskyver opplevelsen av skala, som om landskapet selv trekker seg unna blikket.

Arbeidet med rytme er sentralt. Gjentakelser i landskapet, i maskinens spor og i lysets fall, danner en understrøm i bildene. Et slags suggererende mønster som antyder at alt er i bevegelse, om enn langsomt? Fotografiene verken forklarer eller dokumenterer i konvensjonell forstand; de åpner for at betrakteren kan gå seg vill, se og sanse uten å vite helt hva de ser. Er vi blendet? I dette rommet mellom det gjenkjennelige og det fremmede ligger en tvetydighet som speiler landskapets og materiens egen motstand mot entydige fortolkninger.

Hvordan ser vi naturen dersom vi tenker at den ikke er passiv, men selv handler?

Jonas Carlsen

Jonas Carlsen (f. 1992) bor og arbeider i Oslo, Norge. Han er utdannet ved Bilder Nordic School of Photography og har en mastergrad i design fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Carlsens arbeid utforsker skjæringspunktet mellom teknologi, konstruerte miljøer og menneskers samhandling med den konstruerte verden. Fotografiene hans undersøker hvordan mennesker forholder seg til komplekse systemer, fra industrielle og vitenskapelige landskap til medisinske og teknologiske miljøer. Ved å dokumentere steder som ofte er skjult eller utilgjengelig, synliggjør Carlsen de strukturene som former samtiden, og hvordan det kunstige ofte oppleves som naturlig.

Med nøye oppmerksomhet på komposisjon, lys og kontekst undersøker arbeidene hans hvordan miljøer – fra laboratorier og vannkraftverk til sykehus og utvinningsområder – former vår forståelse av virkeligheten. Bildene er både presise og reflekterende, og inviterer til ettertanke om de kulturelle og teknologiske kreftene som preger vår tid.

Carlsens arbeider har vært vist ved Oslo Negativ, Skog Art Space og Montebello Kulturhus, samt internasjonalt i Paris(Photo), Rotterdam & Aalborg. Kommende gruppeutstilling ved Fotografiens Hus i Oslo (2025).

Utstillingen hans har mottatt støtte fra Norske Fagfotografers Fond og Fila Nordic.